14 källor till magnesium som kan minska risken för ångest, depression och hjärtinfarkt!

loading...
14 källor till magnesium som kan minska risken för ångest, depression och hjärtinfarkt!

Magnesium är en mineral som är nödvändig för att kroppen ska fungera, men tyvärr finns det alltför många som inte får i sig rätt mängd av detta.

Magnesium är väsentligt för det centrala nervsystemet samt stärker ben och tänder (särskilt hård emalj).

Det behövs inte mycket innan kroppen börjar att ge dig varningssignaler och man får hälsoproblem. Brist på magnesium kan leda till hjärtinfarkt, diabetes och depression.

Doktor Rune Eliasson säger: ”Om magnesiumet i blodet börjar minska, har man redan den ena foten i graven.”

Saker som varnar dig om magnesiumbrist:

  • huvudvärk
  • illamående
  • kräkningar
  • dålig aptit
  • muskelkramper
  • migrän
  • trötthet

Kronisk magnesiumbrist kan orsaka domningar, personlighetsförändringar, ångest och onormal hjärtrytm.

Ofta är det dem som har en mycket ensidig diet som påverkas av magnesium rist.

14 livsmedel som är mycket bra källor till magnesium:

  • grönkål
  • pak Choi
  • brysselkål
  • broccoli
  • romansalad
  • vetegroddar
  • spenat
  • avokado
  • råa kakaokämor / osötat kakaopulver
  • squash
  • frukt och bär
  • fet fisk
  • örter och kryddor (spiskummin, persilja, senap, fänkål)
  • frön och nötter (pumpafrön, solrosfrön, cashewnötter)

Hur mycket magnesium behöver du?

Detta beror på ålder och kön, men det rekommenderade dagliga intaget för kvinnor är 280 mg, medan det är 350 mg för män.

Runt tidigt 1900-tal var intaget av magnesium ca 1250 mg. Idag är det dagliga intaget av magnesium knappt 250 mg. Detta innebär att de har en daglig brist på mineraler, som kan ge allvarliga konsekvenser på vår hälsa.

Anledningen till den stora skillnaden i början av 1900-talet och nu? Våra moderna jordbruksmetoder och vår kost under årens lopp.

Magnesium påverkar över 300 av dina enzymsystem, och hjälper cellerna i muskler, nerver och kalciumomsättning att fungera optimalt.

Av detta skäl hjälper magnesium dig med en rad problem såsom hypertoni, PMS, astma, diabetes, osteoporos, kramper, minnesförsämring och kardiovaskulära problem.

DELA gärna denna information med dina vänner på Facebook! 

loading...

You Might Like These

Leave a Comment

error: Content is protected !!